Rabu, 20 April 2011

Perang Dunia Pertama Part 2

Assalamualaikum?

Kesan daripada tindak-tanduk Lawrence, kegiatan sabotaj menjadi-jadi dan membantu pihak british mengatur langkah dan menyerang palestin melalui Hijaz. Cubaan ini gagal kerna berjaya dipatahkan oleh pihak Turki Uthmaniah di Gaza. Walaubagaimanapun kesan dari pertempuran di Dardenelles yang banyak memakan korban sedikit sebanyak menjejaskan keupayaan turki untuk mempertahankan turki. Akhirnya, pihak british dan Australia berjayamenawan kubu turki utama di Barsheeba. Mereka terus mara dan berjaya memasuki Baitul Maqdis pada tahun 1917. Lond Allenby, Jeneral British yang kempen palestin telah 'menziarahi' pusara Sallahuddin al-Ayubi,sambil memijak kuburnya mengatakan "bahawa peperangan salib telah berakhir".

Selepas turki dan jerman kalah dalam perang dunia pertama, kuasa berikat telah membentuk Manda (Mandate) untuk mengambil tanah jajahan Jerman dan Turki yang ditawan semasa peperangan. Sistem Mandat nie dibentuk pada tahun 1919. Palestin adalah salah satu negara yang diletak di bawah sistem ini.
Masenielaaahhh negara-negara dipecahkan dengan garisan-garisan pembaris dan melahirkan sifat assabiyah (semangat cintakan negara) yang kuat antara negara walaupun semua berbahasa arab....

Maka pihak zionis pon mengambil kesempatan ke atas kekalahan turki dan sistem mandat untuk memenuhi cita-citanya iaitu menubuhkan negara Yahudi yang merdeka dan berdaulat di Palestin.....Sebelum nie, pihak yahudi pernah menawarkan tawaran untuk membeli Palestin dengan pihak Turki Uthmaniah. Mase nie Sultan Abdul Hamid II yang memegang jawatan Khalifah. Sultan Abdul Hamid II menolak tawaran Zionis dan mengatakan "Palestin bukan milik ak tetapi milik Ummah" dan "ak rela mempertahankannya walaupun badanku dipotong-potong" lebih kurang mcm nielaa ( boleh dengar lagu Soldier of Allah, 1924)

oklaaa...bersambung lagi....:)
seterusnye ape itu perjanjian Belfour.....bye...:)

Sumbangan pada palestin boleh disalurkan melalui Aqsa Syarif....tolonglaaa saudara...apelaa sangat bagi Rm50 setahun...kan kan...:) Diorang ari ari kene bom....dapat baju baru kene bom,,,,dapat makanan kene bom....semua kene bom,,,,sebagai saudara mereka,tolonglah mereka....dan boikotlahh produk yahudi.....!!!
 Boikotlaa Mcd tuu,,,burger king....dan mane-mane yang spttnyer mmg bleh dan takde masalh....:)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...